V čom sme odlišný pri tvorbe názvu pre značku?

Vytvorenie kvalitného názvu musí podliehať množstvu kritérií. Už dávno sa názvy neriešia len na základe „páčivosti“. Názov musí byť hlavne originálny a odlišní od konkurencie. Musí byť zapamätateľný, schopný registrovať ako ochrannú známku, schopný byť medzinárodný.
Služba Naming je jedna z najťažších z nášho portfólia služieb, ale verte, tvorba názvu je ta najdôležitejšia a najťažšia vec pri zakladaní novej firmy.

Čo je ta najdôležitejšia časť každej firmy/značky?

Tvorba názvu / naming je najdôležitejšia časť a prvou časťou pri zakladaní novej firmy/značky. Ja osobne som si myslel, že najdôležitejšou časťou firmy je logo. Ale mýlil som sa. Ta najdôležitejšia časť je práve názov. Vo firme viete zmeniť všetko, dizajn, farby, logo, manažérov, zamestnancov, sídlo firmy atď … Ale názov, ten s Vami zostane navždy. Veď rovnako ako Elon Musk, zmenil Twitter na X, ale aj tak to bude každý volať Twitter. Názov je navždy.

Naming / tvorba názvu podľa profesionálov v odbore.

Neustále sa vzdelávanie je základ každého úspechu. Vedomosti posúvajú vpred, otvárajú nové dvere možností a pomáhajú ku kvalitnejším výkonom.
Neustále študujeme nové literatúry venovane témam o budovaní brandu a tvorbe názvu. Inšpirovalo nás mnoho šikovných ľudí v odbore, ktorí majú väčšie úspechy, ako doposiaľ my. Inšpirovali sme sa aj Žltou knihou od Michala Pastiera, ktorá tiež vniesla do našej tvorby nový pohľad a pomocú 10-krokového precesu/frameworku pre značky sme sa veľa inšpirovali pri tvorbe nových brandov pre našich aktuálnych aj budúcich klientov.

Ako by sa názov nemal tvoriť alebo ako ho väčšina nešpecifikovaných agentúr rieši:

Tvorba názvu podľa nešpecializovaných agentúr:

  • Bude sa to páčiť zakladateľom?
  • Má to voľnú doménu?
  • Je to odlišné od konkurentov?
  • Ochranná známka sa bude riešiť neskôr.
  • BigNameTheory kontroly

Ako sa na tvorbu názvu / naming pozerá zakladateľ?

  • Hm, páči sa mi tento názov?
  • Budem mať voľnú doménu?
  • Nemá konkurencia podobný názov?

Ako sme sa naučili na tvorbu názvu / naming pozerať my:

1. Krok: Prvý kontakt s klientom, zoznámenie sa, cenová ponuka, schválenie

2. Krok: Analýza firmy klienta, jeho služieb a produktov

3. Krok: Analýza zákazníkov, trhu a konkurencie

4. Krok: Analýza vašich očakávaní, vašich predstáv, vašich pripomienok, spísanie vašich cieľov na trhy, možnosti ochrannej známky

5. Krok: Proces tvorby návrhov

6. Krok: Hrubé vyraďovanie návrhov podľa dohodnutých kritérií: požiadavky na domény, profily sociálnych sieti, registrácia ochrannej známku

7. Krok: Kontrola názov podľa: lingvistických a právnych pohľadov s právnickou spoločnosťou, kultúrne významy, evokácie v iných jazykoch, možnosť registrácie ochrannej známky

8. Krok: Prezentácia návrhov klientovi, hodnotenie, analýza, debata

9. Krok: testovanie finálnych názvov v online aj fyzickom prostredí

10. Krok: Odovzdanie súborov + implementácia do spoločnosti a do komunikácie spoločnosti

Tvorba názvu / Naming je dôležitý pred štartom každej firmy. Ako sa teda tvorí dobrý názov?

Analýza konkurencie: každý chce byť odlišný, to platí aj pre názov firmy. Je nevyhnutné odlíšiť sa od konkurencie. Takže si spravíme analýzu a budeme tvoriť také názvy, ktoré budú od konkurencie odlišné.

Analýza podnikania: musíme najskôr zistiť, či nový názov vás nebude limitovať a obmedzovať v budúcom podnikaní. Povedzme, že predávate preparované kvety. Pomenovať sa „večne kvety“ vás obmedzí v budúcnosti. Firme sa začne dariť a vy budete chcieť ku kyticiam vyrábať aj vlastné kvetináče, možno aj vlastné kabelky, ktoré ženy oslovia, alebo chlapov, ktorí budú svojím ženám kvety kupovať. Lenže keď sa voláte „Večné kvety“, kto by si kúpil kabelku s týmto názvom? Toto je reálny príbeh našej klientky, ktorej sme vytvorili názov ZARMEA. Tento názov vás nebude obmedzovať a kabelka ZARMEA bude určite luxusná.

Analýza názvu voči charakteru firmy. Príklad: ak chcete pôsobiť seriózne a elegantne, mal by takto znieť aj názov. Ak chcete vystupovať zábavne a priateľský, mal by byť k tomu prispôsobený aj názov firmu. Preto robím naming po dôkladnej analýze aj toho parametra.

Analýza domén: podľa trhu, na ktorom chce klient podnikať. Ak ide o miestu pekáreň, asi nebude mať význam trvať na voľnej doméne .COM, ale bude stačiť .SK. Rovnako, ako sme vytvorili názov pre malú pekáreň/predajňu, POEMKA – Pečivo s chuťou poézie (Poem je báseň v EN). Dobrý naming však? Ak však chce klient rásť medzinárodne, je určite dobré zamerať sa na doménu .COM

Analýza voľný názvov pre profily sociálnych sieti. Vždy sa snažíme pozerať aj na tento parameter pri tvorbe názvu / Namingu.

Analýza jazykových rizík. Analyzujeme to, či s novým názvom nie sú spojené nejaké negatívne evokácie v iných jazykoch.

Ukážky názvu na praktických ukážkach. Aby ste aj vizuálne videli svoj nový názov.

Testovanie zvučnosti názvu. Cieľom je zistiť, ako sa názov reálne vyslovuje. Čo nie je náročne ho vysloviť, či naopak je vyslovenie názvu príjemné, hravé, radostné, zapamätateľné.

Testovanie názvu v online svete. Nový názov potom testujeme v online prostredí.

Testovanie názvu vo fyzickom svete. Nový názov tiež testujeme na mockupoch vo fyzickom svete.

Analýza potenciálu pre registrovanie ochrannej známky na Slovensku, v Európskej únii, v Spojených štátoch a celosvetovo.